V energetice, respektive obchodu s energiemi, se pohybuji už přes 5 let, pamatuji si dobu před a po, znám výhody i nevýhody, dokáži si obhájit proč jsem tento segment trhu a způsob obchodu zvolil. I přesto berte následující řádky jako subjektivní, hodně poznamenané osobní zkušeností i pracovní deformací. Poslední rok a půl jsou e-aukce plynu a elektřiny podstatnou součástí mého života a spousta z Vás se na tyto stránky dostala právě kvůli nim. Doposud jsem o tomto tématu nepsal, proto se nejen pro pocit nějaké celistvosti pokusím tento nedostatek napravit.

Princip:

Jakákoliv e-aukce funguje na bázi online soutěžení. U e-aukce energií soutěží jednotlivé dodavatelské společnosti formou reverzní aukce (podhazováním až na nejnižší akceptovatelnou cenu) o určitý objemový spotřebitelský balík. Princip tedy slouží v nahromadění co možná největšího množství odběrných míst – spotřebitelů (odběrných míst s určitou spotřebou energií) a následnému zajištění koncovému spotřebiteli (jednotlivým odběrným místům) co možná nejnižší ceny energií v poměru s kvalitním nastavením obchodních podmínek. Aukční portál předem nepreferuje žádného dodavatele, pouze čeká, který z oslovených dodavatelů je schopen nabídnout cenové dno.

Soutěží se standartně ve dvou různých kategoriích:

  • Domácnosti (přístup zdarma, hrazeno provizí od dodavatelů)
  • Firmy (hrazeno fixní platbou/částí z realizované úspory, bez provize od dodavatele)

Výhody:

Objektivní, transparetní, aktuálně nejnižší cenová hladina, smlouvy bez hrozby automatického prodloužení o dobu sjednanou (autoprolongace) a změny ceny v dalším časovém období, efektivita, „množstevní sleva“, individuální nabídka, fixace cenové hladiny – tedy pokud v době fixace ceny porostou, nebo stagnují.

Nevýhody:

Fixace cenové hladiny, pokud v době fixace ceny razantně klesají (v současné době nepravděpodobné – elektrická energie je na dodávce stlačena na cenové minimum, cena plynu na burze klesla nejvíce za poslední 3 roky – více v jednom z předchozích článků), u určitých aukčních portálů nedosledování přechodu k vydraženému dodavateli (klient se k ceně nemusí vždy dostat), u určitých aukčních portálů složité administrativní náležitosti.

Závěr:

Osobně jsem přesvědčen, že v době, kdy je trh přesycen méně či více výhodnými nabídkami, kterým většina koncových zákazníků nerozumí, jsou e-aukce energií nejlepším možným způsobem, jak získat dlouhodobě nízkou cenu bez rizik změny ceníku nebo změny obchodních podmínek. Mnohdy je tato možnost daleko lepší, než zvolit „ruskou ruletu“ na různých srovnávačích, kalkulačkách a porovnáních. Sám pracuji jako analytik a konzultant pro společnost, která dělá tzv. aukce na klíč (veškerá administrativa, dosledování přechodu, spoření klientovi nejenom peněz, ale i času, etický obchodní kodex, seriózní a individuální přístup) a za klienty řeší servisní záležitosti u dražených dodavatelů (přepisy, snížení/zvýšení záloh, změna sazby atd.)

Vím, že pokud má člověk v energetice dostatečné vědomosti, základní právní vzdělání a horu volného času, je schopen si obdobnou nabídku u určitých dodavatelů formou individuálu „vykřičet“ sám i bez množstevního balíku. Rozdíly asi nebudou nijak závratné. Pokud se ale člověk „topí“ v nepřeberném množství nabídek, nevyzná se ani v samotné fakturaci a energie bere jako „nutné zlo“, jsou e-aukce nejlepším způsobem k dlouhodobému snížení ceny a zajištění si „klidného spaní“, tedy alespoň v této kategorii.

Napsal Eduard Rovenský

Přidat komentář