Po delší odmlce píšu další článek věnovaný mému zaměstnání – energetice, i když nejenom jí. Článek je věnován vůbec dnešnímu pohledu na obchod, zkušenostech, které mám a každý den si je potvrzuji nejenom v práci, ale i v osobním životě.

Rodina mě vychovávala tak, abych si vážil druhých, choval se slušně, abych držel svoje slovo, nelhal, byl čestným člověkem, nad nikoho se nepovyšoval, ale ani před nikým se neponižoval. Dokázal stát sám za sebou a nebál se pohlédnout do zrdcadla. Za tu výchovu často, i když skrytě děkuji. Bohužel ne všichni lidé to mají stejně, vlastně ani doba této výchově moc nepomáhá. Zvláště v mém oboru se serióznost občas nosí jen na pohled a když dojde k lámání chleba ,,skutek – utek“.

Samozřejmě jak už jsem napsal, není to otázka pouze energetiky. Trh bohužel dnes ve většině nefunguje na benefitech pro „věrné zákazníky“, ba naopak. To jsou právě ty 3 kouzelná slova : akvizice, standard a retence.

Co tedy znamenají?

Akvizice – lidovým rčením se dobře říká: „Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“. Právě to je povětšinou takzvaná akviziční nabídka. Získání nového zákazníka, rozhýbání pohybu na trhu, zvýhodnění při volbě konkurence nebo opětovné zasmluvnění klienta. Bohužel, jako většina krásně vypadajících nabídek i tato je obvykle časově omezená nebo má v sobě nějaký háček. Je to vesměs ten prvotní impulz ke změně, jen lidé si občas zapomínají dosledovat jak dlouho toto zvýhodnění (nabídka) funguje, čím je podložena atd.. Po čase se stane, že se věci vrátí do starých kolejí a zákazník přechází do režimu standard. Jeden z mnoha, část lidské masy, chcete-li přehnaně „ovce na stříhání“.

Standard – máte už vaši službu dlouho? Zdá se Vám, že místo věrnostní slevy jen platíte, platíte a zase platíte? Kolem ceny klesají a Vám se spíše zdá, že ta Vaše narůstá? Bude to asi tím, že Vás poskytovatel, dodavatel, obchodník bere hlavně jako stálý tok finančních prostředků. Člověka, který má daleko podstatnější věci na starosti než měsíčně 1500 Kč za energie, 1000 Kč za telefon, 300 za povinné ručení atd. Ano, bohužel taková je realita. Kdo se nestará přeplácí. Nespoléhejte jenom na serióznost a dlouhodobé dobré vztahy. Důvěřuj, ale prověřuj. No a když už je to neúnosné bouchněte do stolu. Pokud o Vás má váš dodavatel zájem, projeví ho. Povětšinou tzv. retencí.

Retence – ano, často nabídka poslední záchrany. Kruh, který společnost hází, aby se mu klient neutopil v nepřeberné nabídce konkurenčních nabídek. Něco co se běžně nedostává a „díky Vaší věrnosti a důležitosti“ se Vám právě dostalo. Kolikrát už jste se s tímto setkali? Po podání výpovědi, infarktovém rozhovoru s poskytovatelem, demonstrativní veřejné stížnosti atd. Vše je rázem řešitelné. Hlavně aby se „vlk nažral a koza zůstala celá“. Bohužel není to navždy, jen do doby než se „z vlků stanou zase jehňátka“. A můžeme absolvovat celý kruh znovu.

Někdo možná zakroutí hlavou, ale situace je prostě taková. Říká se, kdo má větší ramena cestu si prorazí. Můj osobní názor je, že je to způsobeno ne trhem, ale lidmi. Tím co si nechávají sami vnutit, co podepisují, co si nechají protistranou odsouhlasit. Vždy jsou dvě možnosti: vědět co chci a jít si za tím, klidně i proti proudu (to ale stojí nemalé úsilí a čas) a nebo se nechat unášet spolu s ostatními tam, kam je loďka zaveze, po vlnách všednosti (ale za tu cestu se prostě platí).

Už kolikrát jsem toto kolečko, ať už kvůli telefonu, energiím, nebo dalším běžným věcem absolvoval. A zatím mohu říci, že vždy se našlo nějaké řešení. Každý zákazník má učitou cenu a mnohdy je ta cena daleko větší než si zákazník sám myslí. Naučme se, že služby jsou od toho, aby sloužily nám a nejen lidem, kteří na nich denně vydělávají.

A pokud nevíte kudy kam, najděte si obchodního partnera, který ve Vás neuvidí jenom nějaké měsíční „finanční plnění“. Najděte si na daný problém skutečného odborníka, který uvidí i tu Vaši lidskou stánku.

Je to jenom o Vaší volbě. Stačí jen chtít…

Napsal Eduard Rovenský

Přidat komentář